Elektrische fietsen zijn tegenwoordig ontzettend populairder. In 2020 zijn bijna 1,1 miljoen nieuwe fietsen verkocht, dit is het hoogste aantal sinds 2011. De helft van deze verkochte fietsen was een elektrische fiets. Dit is met 42% gestegen ten opzichte van 2019. Een enorme stijging dus. Het elektrische fietsenmerk Amslod ziet hierin ook een enorme stijging.  Dit merk is namelijk helemaal upcoming. Volgens de Amslod fiets ervaringen en Amslod Reviews zijn er genoeg redenen om een Amslod elektrische fiets met middenmotor kopen. De voor- en nadelen hiervan zetten wij op een rij.

De voordelen

Volgens de reviews is de elektrische fiets met middenmotor het populairst. De fiets biedt namelijk meer ondersteuning en een betere fietservaring. De motor drijft niet het wiel aan, maar de pedalen. Hierdoor ervaren de meeste mensen het als zeer comfortabel. Bij een fiets met voorwiel- of achterwielmotor kan je namelijk het gevoel krijgen dat de fiets je vooruit duwt. Bij een middenmotor is dit gevoel veel natuurlijker. Daarnaast zijn de banden gemakkelijker te plakken en te vervangen en hebben ze een lager zwaartepunt. Bij een voorwiel- of een achterwielmotor is dit niet het geval. Ook vinden de meeste mensen dat de motor op een mooie plek is gemonteerd. Doordat de motor in het midden zit is hij het minst zichtbaar. Maar wat is de beste elektrische fiets met middenmotor 2020? Volgens de ANWB Fiets Select-test komen de Aston MX, de Wellington MX en de Venton LX het beste uit de test.

De nadelen

Maar de elektrische fiets met middenmotor heeft ook nadelen ten opzichte van de fiets met voorwiel- of achterwielmotor. Zo zijn de fietsen met middenmotoren een stuk duurder. De fietsen met een voorwielmotor bijvoorbeeld zijn een stuk goedkoper. Een ander nadeel van de fiets is de kracht op de ketting, dit kan namelijk schade aan de versnellingssystemen veroorzaken. Hierdoor is de middenmotor storingsgevoelig. Bij de andere fietsen is dit niet het geval. Ook is het voor veel mensen een nadeel dat dat de elektrische fietsen geluid maken. De tandwielen in de motor veroorzaken dit geluid. Deze tandwielen zetten het toerental lager om, zo sluit het aan bij het trapritme van de fietser. Maar in 2021 is dit al een stuk verbeterd in vergelijking met de jaren hiervoor.